Špeciálne deti?

Autor: Nadácia otvorenej spoločnosti OSF | 14.10.2014 o 21:13 | (upravené 15.10.2014 o 10:40) Karma článku: 4,12 | Prečítané:  482x

Pred časom zverejnila verejná ochrankyňa práv správu o psychologickom testovaní detí a následnom nadmernom zaraďovaní rómskych detí do špeciálneho vzdelávania. V nadväznosti na túto správu s cieľom otvoriť diskusiu na odbornej úrovni, zorganizovala Nadácia otvorenej spoločnosti s pani ombudsmankou sériu diskusií, kde sa v paneloch predstavujú rôzne pohľady zo škôl, psychologickej praxe, či skúsenosti komunitných centier.

Minulotýždňovú atmosféru diskusie v Spišskej Novej Vsi, druhej v poradí série, si zúčastnení pochvaľovali. V paneli bola zastúpená celá škála názorov: verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová, psychologička z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Levoči Katarína Vozárová, komunitná pracovníčka z komunitného centra v Moldave nad Bodvou Irma Horváthová a ľudskoprávny pohľad za Nadáciu otvorenej spoločnosti som odprezentoval ja, Stano Daniel.

Zostava diskutujúcich predpokladala ostrú výmenu názorov, no každému neprajníkovi vyrazila dych vysoká miera odbornosti diskusie. Tu a tam sa občas objavila kritika neobjektívnosti sondy, z ktorej verejná ochrankyňa práv vychádzala – a predsalen musíme priznať, že informácie z dvoch desiatok poradenských zariadení nemožno považovať za reprezentatívny výskum – no odprezentovaných bolo viacero štatistík, ktoré jasne poukazovali na zlyhávania systému. Pri štatisticky dokázanom niekoľkonásobne vyššom zaraďovaní rómskych detí do špeciálnych škôl a tried niet pochýb, že už nejde o zlyhávanie jednotlivcov.

V roku 2009 publikoval Rómsky vzdelávací fond štúdiu s názvom: Škola ako geto – systematické nadmerné zastúpenie Rómov v špeciálnom vzdelávaní na Slovensku. V rámci reprezentatívneho výskumu na špeciálnych školách a v špeciálnych triedach bežných škôl výskumníci a výskumníčky zistili, že medzi žiakmi na špeciálnych školách tvorili Rómovia 59,4 percenta a v špeciálnych triedach bol ich pomer až 85,8 percenta. Pri priemernom zastúpení Rómov v spoločnosti okolo ôsmych percent indikujú tieto čísla zásadný problém. A to aj pri zohľadnení vyššieho zastúpenia medzi deťmi a s prípadným vyšším regionálnym zastúpením.

Diskusia v Spišskej Novej Vsi viacerých prekvapila tým, že sa zúčastnení viacmenej zhodli na troch zásadných aspektoch vzdelávania rómskych detí:

1) systém nie je dobre nastavený a dá sa s ním manipulovať

2) je potrebné, aby deti mali väčšiu podporu z domu

3) s predškolskou výchovou treba začať čo najskôr

Zhoda panovala aj v tom, že tam, kde to funguje, je to skôr zhodou priaznivých okolností než systémovým nastavením.

Medzi učiteľmi a učiteľkami prevláda názor, že ich potreby v regiónoch nie sú v metodikách “z Bratislavy” dostatočne reflektované. A keď ide o vzdelávanie rómskych detí, platí to dvojnásobne. Preto je mimoriadne dôležité podobné diskusie prinášať bližšie ku školám, k praktickej realizácii opatrení. Po skúsenostiach s prvými dvomi diskusiami v Prešove a Spišskej Novej Vsi cítime, že naše rozhodnutie bolo správne. Tešíme sa na posledné stretnutie v tejto sérii 20. októbra v Banskej Bystrici a už teraz pripravujeme ďalšie akcie v regiónoch Slovenska.

Stanislav Daniel

project manager NOS - OSF 

 

Fotografie z diskusií, ako aj pozvánku na ďalšie diskusie nájdete na našej facebookovej stránke

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?